ForsideTuristbuskørselMini og midi-busser er i vækst

Mini og midi-busser er i vækst

I juli udgaven af Busmagasinet kunne man læse hvordan mini og midi-bus segmentet vinder frem, og at det bliver spået en stor rolle i den kollektive trafiks fremtid.

27-06-2017

Ved Vejstruprød BusImport i Christiansfeld, som importerer Isuzu midi-busserne,  har de mærket en stor stigning i efterspørgslen for midi-bus segmentet henover de sidste 12 måneder. Der findes tre forskellige modeller fra 7,3 til 9,5 meter i længden, kunderne er vidt forskellige, ligesom arbejdsopgaverne, som indebærer alt lige fra VIP- og turistkørsel til institutions og rutekørsel.

Økonomiske fordele
Økonomisk set kan der være mange fordele ved at vælge en midi-bus. Den største model Visigo på 9,5 meter kan erhverves for 700-800.000 kroner under normalpriserne for en tilsvarende stor bus i 10-meter-udgave. Herudover er de markant billigere i drift, og kører desuden på lav-takst under 10 meter over Storebælt.

Kollektiv trafik skal også med
En der har afprøvet en minibus i stedet for en stor bus, er Vera Krogh som driver busselskabet TK-Bus i Viborg og b.la. står for rute 775 igennem Bjerringbro. Her har der hidtil været kørt med en 12 meter lang bus, som klart har overgået passagerbelægningen på ruten. Hun aftalte derfor aftalte en prøveperiode med Midttrafik og Evobus, om at afprøve en Mercedes Sprinter City 65 på ruten, og det har været en succes: ”Der er en kæmpe signalværdi i at køre med en lille bus, som jo fint dækker behovet på alle afgange på vores rute 775. Brændstofforbruget blev ca. 7,4 km/l i snit, hvilket er ca. 1/3 af forbruget med den store bus. Samtidig er vejbelastningen tilsvarende mindre, og Sprinteren er snild at komme rundt med."

Også direktør ved Vejstruprød BusImport, Dan Pedersen mener, at mindre busser vil blive foretrukket i fremtidens kollektive trafik: ”Jeg er overbevist om, at der i mange kommende udbud på kollektivkørsel vil blive stillet mere differentierede krav til busstørrelserne for at reducere kørsel med meget lav passagerbelægning i store busser.”

Resten af artiklen kan læses i juli udgaven af Busmagasinet