I deres netop færdiggjorte rapport "Fjernbusterminal i København – placering, kapacitet, organisation” er Trafik-Bygge- og Boligstyrelsen kommet frem til, at en placering sydøst for Ny Ellebjerg Station eller syd for Dybbølsbro Station vil være de mest oplagte i forhold til behovet - dog vil en terminal omkring området ved Ny Ellebjerg Station først give mening omkring år 2023-2025, når den nye metrolinje står klar.
En løsning ved Dybbølsbro Station kan etableres relativt hurtigt og nemt. Arealet er karakteriseret ved en central placering i nærheden af Københavns centrum, hvor mange passagerer skal til og fra, og tæt ved S-tog, København H og kommende metrostationer - forhold som rapporten dokumenterer er attraktive ifølge de nuværende fjernbuspassagerer.
"En busterminal ved Dybbølsbro vil i vores øjne være mest fordelagtig grundet den centrale placering og den relativt hurtige og nemme etablering," udtaler Steen Bundgaard, adm. direktør i Danske Busvognmænd, som har siddet med følgegruppen for undersøgelsen. "Der er allerede nu et behov for en fjernbusterminal, og vi kan derfor ikke vente til 2023-2025 med at føre disse planer ud i livet," lyder meldingen fra Steen Bundgaard.

Offentlige bør støtte formålet
Med den forventede fremtidige brug af en fjernbusterminal, og på grundlag af en forventet brugerbetaling fra busselskabernes side, vurderes det i rapporten, at en fjernbusterminal i København på sigt vil kunne hvile økonomisk i sig selv. Statslig deltagelse vil være naturlig da hovedformålet er at sikre en ligestilling af den skinnebårne og vejbaserede kollektive trafik i landets absolut største fjernbusknudepunkt. Terminalen vil ydermere benyttes af både turister og borgere i hovedstadsområdet. Det er derfor en relevant statslig såvel som kommunal opgave at støtte formålet, herunder ydelse af et statsligt bidrag hertil.
Udviklingen i antallet af fjernbuspassagerer i perioden 2006 til 2015 viser en vækst på 119 % med en støt voksende passagermængde fra år til år. På den baggrund vurderes det, at en ny fjernbusterminal bør indrettes med 12-15 busholdepladser, som vil kunne betjene op til 250-300 busser pr. dag. Der er endnu ikke truffet nogle konkrete beslutninger om oprettelse af en busterminal i København.
Du kan læse den fulde rapport her
